Solutionsurfers - Putem rezolva problema mult mai rapid, atunci când întâi vedem și apreciem ce funcționează deja bine

BRIEF Coaching: Pur și simplu, o invitație la schimbare sustenabilă

Cel mai frecvent feedback pe care-l primesc de la clienți despre efectul coachingului de scurtă durată, este că ”problema nu a mai apărut”. Asta ar putea să aibă legătură cu schimbarea efectivă a unui comportament sau cu o alegere diferită în modul de percepție. Oricare ar fi răspunsul, este clar că schimbarea pare să fi fost una de durată, chiar dacă metoda de coaching este simplă și de scurtă durată.

Articol scris de: Peter Szabó, Coach și Trainer, pentru Solutionsurfers International. Traducere de Dr. Petra Müller-Demary.

Sunt coachi care raportează sesiuni în care clienții obțin schimbări de durată, într-o perioadă foarte scurtă de timp – uneori, chiar într-o singură sesiune. Oare este pură coincidență sau există factori particulari care fac mai posibile aceste schimbări?

Pentru conferința EMCC European Mentoring and Coaching Council din 2007 de la Stockholm, plănuiesc să ofer o sesiune demonstrativă de coaching, pentru un client care are ca scop restabilirea echilibrului între muncă și viața personală. E posibil oare, ca o sesiune de coaching să fie scurtă și eficace, pentru o temă atât de complexă precum echilibrul în viață? Desigur, nu există garanții că se pot obține soluții sustenabile, doar într-o singură sesiune. Totuși, am speranța că voi descoperi mai multe despre factorii importanți de a fi scurt și eficace în același timp.

Care ar fi factorii care aduc pur și simplu, schimbarea durabilă?

Gândurile de dinainte de sesiune și experiențele descrise mai jos, ar putea să ofere indicii ajutătoare despre unde am putea găsi răspunsurile.

Gânduri de dinainte de sesiune, despre echilibrul în viață și scurtături

Desigur, nu pot spune că știu dinainte ce va fi util și ce anume va funcționa pentru un anumit client. Totuși, aceste gânduri premergătoare sesiunii, s-ar putea să fie folositoare:

  • Vizăm ca sesiunea să fie un început. O singură sesiune de coaching poate fi, prin definiție, despre a lucra pe începuturi cu clientul. Nu vor fi sesiuni de follow-up – urmărirea progresului care să susțină continuarea procesului. Acest lucru ar putea să se transforme într-un avantaj pentru echilibrul în viață. Poate e mai ușor să atingi tema printr-o serie de începuturi noi și diverse, decât cu o sesiune de start și apoi, de urmărire a progresului. Speranțele mele cele mai mari pentru această sesiune sunt, ca procesul de început să fie atât de simplu și atractiv pentru client, astfel încât el să fie tentat să-l repete din nou și din nou, pe cont propriu. Cumva, precum surfiștii la malul oceanului: după ce s-au bucurat să stea pe un val, ei se reîntorc în apă, pentru a prinde următorul val.

  • Cum să prinzi un val bun. Dorința de a avea mai mult echilibru în viață, este uneori conectată cu ceva mult mai important pentru client. Având în vedere că avem doar 30 de minute împreună, ar putea fi util să căutăm cu atenție după factorii atractivi pentru client. Poate e un moment în care clientul vorbește cu o anumită sclipire în ochi sau cu claritate aparte în voce. Să surprinzi această energie și să pui întrebări despre posibilele efecte viitoare ale acelei energii, se poate dovedi a fi folositoare pentru conversație și, de asemenea să îl reconecteze pe client cu o imagine de impact care să-l conducă la rezultate de durată. Uneori surfiștii lasă multe valuri să treacă, în timp ce așteaptă să vină valul cu cel mai mare potențial de a-i duce până la capăt, la mal. 
        
  • Să minimizăm eforturile. Cea mai mare speranță a mea, este ca într-o sesiune clientul să găsească căi de a restabili echilibrul în viață, în cel mai simplu mod cu putință (luând în considerare că munca lui de fiecare zi este provocatoare). Cu cât este mai simplă schimbarea, cu atât mai mari sunt șansele de a menține această schimbare, într-un mod cât mai sustenabil. De obicei, este mult mai eficace pentru client să facă mai mult din ceea ce știe deja să facă, în loc să asimileze noi abilități. Această abordare conduce la întrebări de coaching, precum: ”Dintre toate lucrurile pe care le-ai făcut până acum, ce a funcționat cel mai bine?” sau ”Dintre pașii posibili despre care ai vorbit până acum, care ar fi pentru tine primul și cel mai ușor pas de făcut?”. Dacă nu vrei să te extenuezi ca și surfist, când dai din mâini să prinzi un val (mai ales la cei 50 de ani ai mei), trebuie să înveți repede să faci un efort cât mai mic, cu eficiența cea mai mare.
Numele Solutionsurfers este format dintr-un joc de cuvinte: solution = soluție, surfers = surfiști

În ultimii 15 ani am crezut că doar utilizând întrebările propuse de munca lui Steve de Shazer și ale lui Insoo Kim Berg, vor crea o diferență în a fi scurt și la obiect.

De când s-a publicat cartea ”Appreciative Coaching” a lui Orem/Binkert/Clancy, am început să realizez că eu, ca și coach, pot folosi aceleași întrebări focalizate pe soluții și pentru relații de coaching de lungă durată. De aici căutarea mea pentru factori adiționali care ar putea să facă din coaching, un proces scurt și eficient.

Analogia cu surfiștii, valurile și cum să stai pe val, rezultă din faptul că vara asta am învățat să fac surf.

Experiențe și principii de BRIEF Coaching

Următoarele două exemple ilustrează câteva dintre principiile aplicate în BRIEF coaching.
Primul exemplu, este o conversație cu fiica mea, care a durat doar câteva minute – o sesiune extrem de scurtă, chiar și după standardele mele (!).
Al doilea exemplu, a fost o singură sesiune cu un director de nivel superior în ascensiune; am agreat pentru o întâlnire de două ore.
Ambele exemple ilustrează foarte bine principiile de BRIEF coaching, despre ”a fi eficient în sesiunile de coaching, ajutând clienții să ajungă unde vor să fie, în această săptămână sau luna aceasta, mai degrabă decât anul acesta.”

Exemplul A: ”Tata, poți să faci coaching cu mine?”

Într-o seară, fiica noastră cea mare, Anna-Julia (13 ani la data acestui articol) m-a rugat să fac coaching cu ea, pentru un proiect despre România, pe care trebuia să îl scrie pentru școală. Îi curgeau lacrimile pe față, în timp ce-mi explica faptul că are prea multe de făcut, în același timp. Era deznădăjduită. Mi-a întins un teanc de foi. Am răsfoit printre ele și am întrebat-o:
”Ajută-mă te rog, să înțeleg un pic mai bine ce este acest proiect despre România. Hai să luăm o scară de la 1 la 10. 10 înseamnă că ai terminat proiectul și 1 înseamnă că nu ai făcut nimic. Unde te afli în acest moment?”
”Poate la 3” a spus ea, ezitant.

”Deja ești la 3? Bine, spune-mi te rog: ce ai reușit deja să faci, dacă ești la 3 și nu la 1?
”Păi, așa cum vezi, am aceste pagini luate de pe internet, tipărite!” A arătat către teancul de foi din mâna mea și, în timp ce eu mă uitam prin ele, ea mi-a explicat: ”Am vorbit deja cu colega mea, despre cum o să ne împărțim treaba, dar știi, nu am găsit nimic despre sport. – și ce altceva ai făcut, ca să ajungi la 3?”
”Am subliniat toate pasajele care sunt interesante, am adunat titlurile pentru cuprins, dar nu știu încă ce aș putea să scriu despre muzica românească.”
”Desigur, încă lipsește ceva!” am spus eu. ”Și ce altceva ai mai făcut?”
”Păi, am înregistrat documentarul difuzat la televizor, însă mai trebuie să alegem scenele pe care să le prezentăm.”

”Și toate astea sunt la 3 pe scara progresului tău?”
”Păi, de fapt e mai mult un 4, pentru că am schițat deja o prezentare pe calculator, despre cultură și geografie.”

După câteva momente, îmi zâmbește larg, îmi dă un ghiont și spune: ”Hei, tata, sunt deja la 4, foarte tare!”
După asta, a plecat cu un zâmbet larg pe față și cu un pas ușor.

Aproape uitasem de conversația noastră, când, o săptămână mai târziu, Anna-Julia a coborât pentru masa de prânz cu un zâmbet larg pe față, anunțând foarte mândră, că este la 7 pe scara progresului pentru proiect. ”Le-am spus prietenilor mei, că tata a făcut coaching cu mine!”

Această parte din articol a fost publicată în revista ”Coaching at work”, în septembrie 2017 -Sir John Whitmore în prefața cărții ”Brief coaching for lasting solutions” – pentru mai multe detalii despre conversatiile de coaching, accesați: www.solutionsurfers.com – Resurse – Mai multe – Articole: Dad can you coach me?

1. Cum să stai pe valul schimbării

Din punct de vedere tehnic, în această scurtă conversație prezentată mai sus, am adresat doar întrebări de scalare, două intervenții simple, care au avut funcții diferite și au condus la succes:

  • Stabilirea poziției actuale – ”Unde te afli pe o scară de la 1 la 10?”
    Doar simpla aducere în conversație a acestei scalări, îl ajută pe client să privească lucrurile dintr-o perspectivă mai largă. Este ca și cum, în loc să te îneci într-un ocean agitat de probleme, stai pe o placă ușoară care te ajută să stai pe valuri.

  • Reiterarea a ceea ce este deja acolo – ”Ce ai reușit deja să faci între 1 și 3?”
    Când îi inviți pe clienți să se uite la progresul pe care l-au făcut deja, le aduce un plus de încredere, că ceea ce vor să facă, poate fi făcut. Aceeași întrebare poate fi adresată de mai multe ori, pentru a scoate la suprafață și mai multe exemple despre cât de multe lucruri au făcut deja până acum – ”Ce altceva?”
    Este ca atunci când faci un compliment; îi reiterează clientului ceea ce funcționează deja pentru el și care ar fi posibilitățile de schimbare. Pentru surfiști, asta înseamnă că ating viteza potrivită cu care se mișcă un val, care îi va duce mai departe.
2. Cum apare alegerea în percepția clientuluii

Prin adresarea întrebărilor de coaching, influențăm felul în care clientul își observă acțiunile și cum percepe ”realitatea”. Cea mai rapidă cale spre schimbare pentru clienți, este să le oferi ocazia să aleagă la ce părți din realitate vor să se uite. Când Anna-Julia m-a rugat să fac coaching cu ea, își închipuia că nu are nicio opțiune; singura bucată de realitate pe care o pitea percepe, era definită de ce lipsea la proiectul pe care îl avea de făcut.:

  • Crearea alegerii: Ca și coach, stau în fața clienților mei, sunt atent la ceea ce percep ei ca fiind realitatea și o confirm (”Ah, da, nu e ușor.” – de exemplu, ce lipsește pe o scară de la 3 la 10). Prin această confirmare, ca și coach pot să le îndrept apoi atenția către o altă parte din realitate (”… și acolo, spune-mi, ce este acolo?” – însemnând, ce există între 1 și 3).

    Asta nu înseamnă să negăm percepțiile de blocaj pe care le are clientul. Este despre a-i oferi posibilitatea de a se uita la alte părți din realitate și apoi să exerseze această libertate de a decide dacă vrea să continue să se uite la ceea ce lipsește sau vrea să își pună atenția pe ceea ce este deja acolo, sau la ambele deodată.

  • Înghiontirea: Din experiența mea, clienții au tendința să uite repede de proaspăta alegere creată și să se întoarcă la percepția limitată inițială. (”dar știi, nu am găsit nimic despre sport”). Uneori, clienții au nevoie de o reamintire a alegerii pe care o au la dispoziție și, în același timp să își dea seama de ceea ce spun.  (”da, nu ai găsit nimic despre sport ȘI ce altceva ai făcut ca să ajungi la 3?”).

Exemplul B: Îmbunătățirea profilului de personalitate

Dave, un director de nivel superior în ascensiune din industria farmaceutică, m-a sunat să facem coaching și ne-am întâlnit pentru prima oară și posibil singura sesiune de două ore. De obicei, agreez cu clienții să lucrăm până ce ”lucrurile se îmbunătățesc semnificativ”, ceea ce înseamnă că metoda BRIEF coaching îi ajută să aibă un start cât mai bun, pentru a putea susține singuri procesul de schimbare creat pe propriile lor resurse, cât mai curând posibil.

INSOO KIM BERG (BERG/DE SHAZER 1994, BFTC Audio Tape: A tap on the Shoulder: six useful questions in  building solutions)
”Nicio problemă nu poate fi rezolvată cu același nivel de conștiență la care a fost creată.” Albert Einstein

Obiectivul sesiunii:

Am început imediat cu întrebarea: ”ce ar fi necesar să se întâmple în această sesiune, ca să fie cât mai folositoare pentru tine?”
Dave a început să îmi spună că la un workshop la care a participat recent alături de întreaga echipă de conducere, profilul lui ”I – Influență” din Modelul de Personalitate ”DISC” (8)  a ieșit foarte scăzut. Rezultatele au arătat că Influența lui în relații era la 12 și ar putea să fie de 50. Rezultatele ”I” ale colegilor lui, au fost în general pe la 70. ”Vreau să ajung la 70, însă în stilul meu”, a spus el.

În acest caz, ”scalarea de la 1 la 100 a scorului de profil” a fost adusă în discuție chiar de client. Scalarea îl ajută pe client și pe coach să obțină claritate și  înțelegere asupra subiectului de discuție. Devine mai ușor să te miști între punctele relevante de pe scară, care reprezintă diferite comportamente ale clientului.

Efectele pozitive ale atingerii obiectivului:

”Dave, să presupunem că atingi nivelul 70, cum ai acționa diferit la 70, în stilul tău?”
A reieșit că, cea mai mare diferență ar fi oferită de încrederea totală și sprijinul din partea șefului său. Era ceva important pentru el și ceva la care spera. ”Nu știu cum aș putea să influențez asta, într-un mod cu care să fiu confortabil” a spus, ”multe lucruri pe care le fac colegii mei, ca să câștige încrederea din partea altora și să creeze relații, nu sunt pe stilul meu.”

Când îl întrebi pe client despre efectele pozitive pe care le-ar avea prin atingerea obiectivului, de obicei aduce lumină asupra a ceea ce este important pentru client și de ce este atât de atrăgătoare ideea de schimbare. Clienții sunt adevărații experți în a ști ce val puternic să aleagă, pentru a merge mai departe.

Resursele existente:

Când l-am întrebat dacă are exemple recente în care a atins aproximativ 70, la început nu și-a amintit nimic relevant. Însă, pe măsură ce îi puneam întrebări despre competențele lui de a interacționa, memoria lui devenea din ce în ce mai bună:

  • Cum a reușit să avanseze în carieră, în poziție de conducere, până acum?
  • Cum a contribuit la încrederea și sprijinul care i-a fost oferit de superiorii lui de dinainte?
  • Când a avut mici momente de încredere și sprijin din partea actualului șef?

Am petrecut mai mult de o oră doar cu întrebările de mai sus, până și-a dat seama că au existat exemple relevante în care el a fost de 60, chiar de 75, pe acea scală. Eram impresionat și fascinat de competențele și integritatea lui în construirea relațiilor și obținerea de rezultate.

Una dintre poveștile de succes care a ajutat, era despre perioada de început a carierei lui Dave, în care i s-a dat întreaga responsabilitate de conducere pentru a schimba o uzină de producție abandonată, iar altă poveste destul de recentă, era despre cum a preluat inițiativa să meargă să rezolve o situație de conflict la locul lui actual de muncă. În ambele exemple, superiorii lui îi acordaseră încredere anticipat. Am lucrat pe dezvoltarea unei imagini foarte detaliate a comportamentului său care a făcut diferența în a fi ales de superiorii lui, care i-au acordat încredere totală.

Când un client este foarte conștient de resursele pe care le are, este cea mai mare garanție că va avea rezultate de durată, după ce sesiunea s-a încheiat. Surfiștii care au experiența folosirii puterii valului și a propriilor abilități în a se ridica și a merge pe val până la mal, sunt cei care folosesc asta într-un mod benefic pentru ei. Co-crearea acestei conștientizări a resurselor clientului, poate necesita multă muncă și perseverență din partea unui coach. Însă, făcând această muncă persistentă și focalizată în prima sesiune, poate fi una dintre modalitățile prin care să fii scurt și în același timp eficient, în sesiunea de coaching.

Observarea indiciilor pentru progresul continuu:

Cu 15 minute înainte de încheierea sesiunii, am început să discutăm despre cum își va urmări progresul în următoarele zile și săptămâni. I-a fost ușor să vină cu o listă lungă de lucruri pe care l-ar putea face și care s-ar potrivi personalității sale. Era cu adevărat inspirat, reamintindu-și ce a funcționat deja în cariera sa.

Profilul DISC generează conștientizări despre comportamentul personal la locul de muncă. Unul dintre cele patru criterii, este ”I” care se traduce prin Interacțiune. Vezi: www.mydiscprofile.com ”Nu știam despre acest instrument atunci când am avut conversația. Avantajul pe care-l oferă să stai la suprafața scalării (pe val), este că nu e nevoie să înțelegi detaliile unui instrument, ca să poți fi util în a duce procesul mai departe.

Am discutat despre aceste acțiuni diferite și unde l-ar situa pe scală (cel mai adesea între 50 și 70) și despre cum va observa noile reacții ale șefului lui. Să inviți la observarea progresului viitor, prin descriere detaliată, aduce opțiuni în percepția clientului. Clienții se dezvoltă diferit atunci când știu care sunt primele semne ale noului lor comportament după care să se uite. – ca să remarce conștient orice îmbunătățiri ar putea apărea. În această fază a sesiunii de coaching, a fost important pentru Dave să observe chiar și cele mai mici semne de încredere și sprijin din partea șefului. Am fost de acord să mă contacteze, dacă credea că mai are nevoie de coaching.

Nu am mai vorbit cu Dave, decât 4 luni mai târziu, când l-am sunat ca să îi cer permisiunea să folosesc ce am lucrat împreună, pentru acest articol. În scurta noastră conversație, mi-a spus că lucrurile sunt destul de dificile la muncă și a punctat că beneficiază de încrederea și sprijinul din partea șefului lui.

Dacă ar fi să ne întoarcem la întrebarea inițială despre cum creăm schimbarea care durează, într-un mod cât mai ușor, poate ești curios ca și mine să înveți:

  • Cum se pot aplica aceste idei la locul TĂU de muncă?
  • Cum poți TU să inviți schimbarea într-un mod ușor și sustenabil?

Cel mai frecvent feedback pe care-l primesc de la clienți despre efectul coachingului de scurtă durată, este că ”problema nu a mai apărut”. Asta ar putea să aibă legătură cu schimbarea efectivă a unui comportament sau cu o alegere diferită în modul de percepție. Oricare ar fi răspunsul, este clar că schimbarea pare să fi fost una de durată, chiar dacă metoda de coaching este simplă și de scurtă durată.

Despre Peter Szabó

Doctor în Drept și Master Coach certificat, oferă servicii de coaching individual și coaching pentru clienții din companii, pe probleme de viață personală și profesională. Preferă să lucreze pe contracte scurte de BRIEF coaching. Locuiește în Elveția și predă cursuri postuniversitare de coaching, la mai multe universități europene. Oferă cursuri certificate de training în BRIEF coaching în cadrul Solutionsurfers International. Este co-autor alături de Insoo Kim Berg, al cărții ”BRIEF Coaching for Lasting Solutions”. 
Detalii de contact: peter.szabo@solutionsurfers.com

Găsiți articolul în limba engleză AICI

Similar Posts